Alle som bor i Norge har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester. Det gjelder også flyktninger og andre innvandrere som har lovlig opphold. Asylsøkere har fulle rettigheter til helsehjelp og til helsetjenester, men voksne asylsøkere har ikke rett til omsorgstjenester.

Alle som oppholder seg i Norge har rett til øyeblikkelig hjelp og helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente. Dette kan være om du blir skadet og må legges inn på sykehus, om du vil avbryte et svangerskap, eller om du skal føde. Det gjelder også dersom du er turist eller ikke har lovlig opphold i landet.

Alle barn under 18 år har de samme rettighetene til helsehjelp, men barn uten lovlig opphold har ikke rett til fastlege. Alle barn har rett til helseundersøkelser og vaksinasjon i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Hvor kan du få hjelp?

  • Kontakt alltid fastlegen først hvis det er mulig.
  • Hvis fastlegen ikke er tilgjengelig, og du ikke kan vente på hjelp, kan du ringe legevakten på 116 117.
  • Ring 113 om det haster og står om liv.

Alle kommuner har dessuten helsestasjon- og skolehelsetjeneste som tilbyr veiledning, oppfølging og helsehjelp til gravide, til foreldre til barn mellom 0 og 5 år og til ungdom til og med 20 år. Om du går på barneskolen, ungdomsskolen eller videregående kan du få hjelp fra skolehelsetjenesten. Det er gratis å få hjelp fra helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Ta kontakt med fastlegen først

Alle som er bosatt i Norge, inkludert asylsøkere, flyktninger og familiegjenforente, har rett til én fast lege i kommunen de bor i. For å kunne få fastlege må du være registrert med personnummer eller D-nummer.

Hvis du trenger å snakke med en lege, er det som regel fastlegen du skal ta kontakt med først. Unntaket er hvis det haster å få hjelp, og fastlegen ikke er tilgjengelig. Da kan du ta kontakt med legevakten. Hvis du ikke har fått fastlege ennå er det likevel mulig å bestille time hos en lege.

Ved behov kan fastlegen henvise deg videre til en spesialist, for eksempel en gynekolog eller psykolog. Fastlegen skriver også ut reseptmedisiner og sykemeldinger.

Helsestasjon for barn og ungdom

Helsestasjon for barn er en tjeneste for gravide, barn mellom 0 og 5 år, og deres foreldre. På helsestasjonen arbeider jordmor, helsesykepleierlege og fysioterapeut. Helsestasjonen samarbeider med andre tjenester i kommunen og med sykehus.

Helsestasjonen er et gratis helsetilbud til alle barn i Norge. Tjenesten gjør helseundersøkelser, tilbyr vaksinering og råd og veiledning til foreldrene. Ditt barn har rett til helsekontroll i den kommunen dere bor, eller bor midlertidig. Foreldrene skal ta med barnet til helsestasjon. Barn uten fast opphold i Norge har samme rettigheter

I enkelte kommuner er det helsestasjonen som står for svangerskapsomsorg og jordmortjenester. 

De fleste kommuner har dessuten helsestasjon for ungdom, der ungdom opp til 20 år kan gå for å få råd og hjelp fra helsesykepleier, lege eller psykolog om temaer som

Mange kommuner har utvidet aldersgrenen for helsestasjon for ungdom til 23 år. 

Ta kontakt med den kommunale helsetjenesten eller sjekk kommunens nettside for mer informasjon og oversikt over jordmødre og helsestasjoner i din kommune.

Betaling for helsehjelp

Voksne som bor i Norge må betale egenandel hos legevakt, fastlege og psykolog opp til et visst beløp. Etter det får du frikort, og må ikke betale egenandel. Du betaler ikke hvis du blir innlagt på sykehus. Barn under 16 år betaler ikke egenandel.

Dersom du er turist, eller har fått endelig avslag på asylsøknaden, er hovedregelen at du skal betale for helsehjelp fra lege i kommunen og for behandling på sykehus. Dette gjelder også ved fødsel.

Hvis du har behov for øyeblikkelig hjelp eller helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente, skal du ikke betale før du har fått helsehjelpen.

Hvis du ikke kan betale, skal utgiftene dekkes av helsetjenesten i kommunen eller av sykehuset.

Du har rett til tolk

Helsepersonell skal bestille tolk på ditt språk om det er vanskelig for deg å uttrykke deg på norsk, og du derfor trenger å bruke ditt eget språk. Det er helsepersonellets ansvar å vurdere om du har behov for tolk. Du betaler ikke for dette.

Det er viktig å vite at:

  • tolken har taushetsplikt,
  • tolken bare skal tolke akkurat det som blir sagt
  • spørsmål skal rettes til helsepersonellet, og ikke til tolken.

Ordbok og oversettelser

Trenger du hjelp? Her finner du hjelpetjenester.

Hjelp

Hvordan bruke denne siden?